Algorytm Instagrama przeniósł sposób działania z chronologicznego feedu na algorytm i od tego czasu nic już nie jest takie same – też tak uważasz? Podczas gdy wiele osób widziało spadek zaangażowania, niektórzy zauważyli również nagłe skoki – co sprawia, że bardzo trudno jest określić, która strategia działa, a która nie.
Dodając do tego ogromną ilość danych, które nieustannie napływają od milionów użytkowników, oraz to, jak algorytm wykorzystuje zasady uczenia maszynowego, aby uzyskać nowe wzorce mogące sprawić, że Twój content będzie jeszcze bardziej atrakcyjny, otrzymujemy bestię, która zmienia się z minuty na minutę.
Chociaż nie ma kodów ani reguł, które mogłyby pomóc Ci wygrać w tej grze, istnieją czynniki, które wpływają na algorytm Instagrama. Dlatego jesteśmy tutaj, aby pomóc Ci odkryć i zrozumieć, w jaki sposób te elementy mogą pomóc Twojej firmie wybić się na Instagramie.
Ebook Sekrety Instagrama – 475.000 obserwujących w 3 lata
Już ponad 2000 zadowolonych klientów
Przejdźmy zatem do parametrów, które wpływają na wspomniany algorytm.
📌 SPRAWDŹ: Jak działa wyszukiwanie na Instagramie – Nowy Algorytm IG
Jak działa algorytm Instagrama dla postów (w tym wideo) w 2024 r.
Istnieją cztery kluczowe czynniki, które wpływają na algorytm Instagrama dla postów feedowych – potwierdzone przez sam Instagram:
- Informacje o poście: Czy jest to zdjęcie czy wideo? Kiedy został opublikowany? Ile ma polubień?
- Informacje o dodającym zdjęcie (lub wideo): Jak interesująca jest dla Ciebie ta osoba? Czy jest Twoim przyjacielem lub osoba bliską? Jak często angażujesz się w treści tej osoby?
- Twoja aktywność: Czy masz tendencję do oglądania dużej ilości filmów? Jakiego typu treści są dla Ciebie typowe?
- Twoja historia interakcji: Czy zazwyczaj lubisz lub komentujesz posty danej osoby?
W oparciu o te informacje algorytm Instagrama oblicza, jak prawdopodobne jest, że ktoś będzie wchodził w interakcję z postem, znanym jako wynik zainteresowania, który ostatecznie określa kolejność wyświetlania postów w ich feedzie.
Jak działa algorytm Instagrama?
A) ZAINTERESOWANIE
Z kim się kontaktowałeś na Instagramie? Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na algorytm Insta, jest zainteresowanie odbiorców. Twój kanał jest oceniany na podstawie Twoich wcześniejszych zachowań i wzorców. Gdy Instagram na podstawie poprzednich Twoich ruchów poczuje, że istnieje określony zestaw postów, które najprawdopodobniej skomentujesz lub udostępnisz, pokaże Ci jeszcze więcej podobnych rzeczy.
Mówiąc najprościej, Twój kanał na Instagramie, historie i rekomendacje IGTV to mieszanka wszystkich Twoich wcześniejszych zachowań. Na przykład jeśli w ciągu ostatnich kilku miesięcy oglądałeś najwięcej postów o piłce nożnej, kotach i ruchu Black Lives Matter, częściej zobaczysz na swoim kanale posty o nich niż filmiki z przepisami kulinarnymi.
W przypadku Instagramowego algorytmu zaangażowanie nie ogranicza się tylko do polubień i komentarzy. System odnotowuje również posty, które zapisałeś, udostępniłeś znajomym w DM lub opublikowałeś w swojej historii. Podczas gdy najważniejszą formą zaangażowania są w rankingi kanałów są lajki, zmiany oraz komentarze i widoki wideo, zapisywanie na Instagramie jest gorącą nową opcją, którą trzeba wykorzystać. Dzieje się tak, ponieważ pozwala ona odbiorcom wrócić do postu i daje Instagramowi wyraźne wskazanie, że są zainteresowani daną treścią.
Instagram bierze również pod uwagę, ile czasu poświęcasz na dany content i kiedy wstrzymujesz przewijanie. Dlatego posty karuzelowe są świetnym formatem, ponieważ kiedy ludzie przeglądają zdjęcia, nie tylko spędzają więcej czasu, ale także angażują się w treści – dając Instagramowi znać, że to wybrane coś jest dla nich ciekawe.
B) TERMINOWOŚĆ
Jak dawno zostało dodane Twoje zdjęcie lub film na Instagramie?
Podczas gdy Instagram odszedł od chronologicznego contentu, nadal ma znaczenie to, kiedy opublikowałeś swoje treści. Algorytm daje nowym postom pierwszeństwo nad czymś, co zostało zamieszczone kilka tygodni temu. Platforma chce serwować najnowsze i najbardziej odpowiednie posty swoim użytkownikom, dlatego algorytm Instagrama zwraca uwagę na czas publikowania.
Jednym z najprostszych sposobów na wstrzelenie się w ten czynnik jest wiedza, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni online oraz dostarczanie im treści właśnie w tym czasie. Jeśli konsekwentnie publikujesz na Instagramie, gdy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni, częściej zobaczą oni Twoje posty.
(C) RELACJE
Czy utrzymujesz relacje ze swoimi followersami na Instagramie?
Algorytm Instagrama jest ustawiony tak, aby pokazać więcej postów od osób, na których Ci zależy i z którymi jesteś blisko – takimi jak rodzina, przyjaciele, marki i ludzie, których podziwiasz. Skąd Instagram wie, z kim jesteś blisko i z kim masz jakeś relacje?
Cóż, algorytm Instagrama śledzi Twoje interakcje z innymi kontami i łączy je, aby znaleźć linki w tych, z którymi byłeś najbardziej zaangażowany. Przykładowo, gdy komentujesz post lub zostałeś oznaczony na zdjęciu na profilu znajomego, Instagram postrzega to jako związek. Robi nawet notatkę o ludziach, których szukasz, do których piszesz wiadomości i których treści (Stories i kanał) obserwujesz. Najprawdopodobniej więc zobaczysz więcej postów od nich na swoim kanale.
Być może zauważyłeś, że kiedy kogoś śledzisz, widzisz wiele jego postów, ale w zależności od tego, w jaki sposób angażujesz się w ten content, zobaczysz ich w przyszłości więcej lub mniej. Ten wskaźnik daje jasny obraz tego, jak Twoje zachowanie ostatecznie wpływa na wygląd Twojego kanału.
(D) CZĘSTOTLIWOŚĆ
Jak często korzystasz z Instagrama?
Czy regularnie sprawdzasz i scrollujesz Insta? Jeśli tak, to najprawdopodobniej zobaczysz wyświetlane Ci posty w porządku chronologicznym, ponieważ jesteś aktywny, gdy ludzie publikują.
Jeśli jednak korzystasz z aplikacji raz dziennie lub nawet rzadziej, Instagram wybierze najbardziej odpowiednie posty w oparciu o to, co lubisz i na co reagujesz.
(E) ŚLEDZENIE
Kogo obserwujesz na Instagramie?
Liczba obserwowanych osób odgrywa ważną rolę w podejmowaniu decyzji o tym, jakie posty widzisz. Jeśli obserwujesz tylko kilka kont, które wyraźnie wskazują, co lubisz, ułatwiasz Instagramowi nadzór nad pokazywaniem Ci postów. Jeśli jednak śledzisz wiele kont, które pasują do różnych kategorii (takich jak wiadomości, moda, zwierzęta czy sport), Instagram ma o wiele więcej opcji filtrowania i nadzorowania Twojego kanału.
(F) UŻYTKOWANIE
Ile czasu poświęcasz swojemu Instagramowi?
Jest to bardzo podobne do tego, jak Instagram widzi częstotliwość. Jeśli spędzasz dużo czasu w aplikacji, przeglądając kanał i oglądając Stories – najprawdopodobniej zobaczysz wiele postów, które Instagram nadzoruje z głębokiego katalogu, pamiętając o tym, co lubisz. Jeśli nie spędzasz aż tyle czasu w aplikacji, algorytm najprawdopodobniej pokaże Ci najważniejsze wydarzenia dnia.
Oto jak algorytm Instagrama układa w rankingu i nadaje priorytet treściom w Twoim newsfeedzie. Działa to jednak inaczej w przypadku IGTV i Stories. Przyjrzyjmy się, jak algorytm pracuje dla każdej z tych opcji.
Jak działa algorytm Instagrama dla Stories?
Jeśli zwrócisz uwagę na Instagramowe Stories, które są zawsze w Twoim kanale, zauważysz, że pochodzą one z kont, z którymi codziennie wchodzisz w interakcje i którymi wykazujesz ostatnio zainteresowanie (lubisz lub komentujesz posty, zapisujesz lub udostępniasz ich treści, zostałeś oznaczony na zdjęciach itp.).
Stories kładą również duży nacisk na aktualność, dzięki czemu po dostrojeniu zobaczysz najnowsze i świeżo opublikowane historie z ulubionych kont. Chociaż nie ma konkretnych reguł dotyczących tego, ile Stories powinieneś opublikować, to ważne jest, aby dzielić się nimi w różnych porach dnia, tak by świadomie publikować świeże treści – zdobywając pierwsze miejsce na kanale swoich odbiorców.
Algorytm Stories sprawdza również, ile czasu ktoś oglądał Twój feed i czy wstrzymał go, aby kontynuować oglądanie. Instagram stale wdraża nowe funkcje, abyś mógł dodać je do swoich Stories i utrzymać zainteresowanie odbiorców na odpowiednim poziomie. Używanie naklejek, takich jak znacznik lokalizacji, hashtag, gify i ankiety, zapewni Ci zaangażowanie odbiorców.
Chcesz zadowolić bogów algorytmu Instagrama? Pokaż im zaangażowanie. Naklejki to świetny początek rozmowy. Użyj funkcji ankiety, aby uzyskać proste i szybkie informacje zwrotne na temat swoich produktów lub aby zrozumieć preferencje followersów. Możesz rozpocząć dyskusję za pomocą naklejki „Ask me anything”/ „Zadaj mi pytanie”, która pozwala użytkownikom samodzielnie wpisywać pytania i odpowiedzi.
Jednym z najlepszych sposobów na bycie zauważonym, a także na tworzenie wątków relacji z publicznością na Instagramie, jest przejście do transmisji na żywo. Kiedy streamujesz coś na żywo na Instagramie, jest to automatycznie „wypychane” na pierwsze miejsce w szeregu na pasku ze Stories znajomych, a Twoi zaangażowani odbiorcy otrzymują również powiadomienie informujące ich, że transmitujesz na żywo i powinni do Ciebie dołączyć.
Poniżej znajduje się świetny przykład tego, jak Snitchery, jedna z gwiazd Insta, wykorzystała pytania i odpowiedzi odbiorców na swoim Stories „Zadaj mi pytanie”, aby stworzyć wartość dodaną w swojej transmisji na żywo.
Zobacz Również: Promocja Na Instagramie
Możesz również przekierować odbiorców, aby wysłali Ci wiadomości prywatne, używając naklejki „DM me”/ „Napisz do mnie” i oferując im specjalne kody rabatowe, ściągawki z poradami itp.
Wszystkie te angażujące odbiorców działania informują Instagram, że masz relacje ze swoimi odbiorcami i że są oni zainteresowani Twoimi treściami.
Ważne jest również, by przejrzeć analizy swoich Stories, aby znaleźć wzorce i opinie, które pozwolą Ci tworzyć dla użytkowników lepsze i bardziej odpowiednie treści.
Jak działa algorytm Instagrama dla IGTV?
IGTV to stosunkowo nowy format. Instagram dzieli IGTV na trzy kategorie:
– Dla Ciebie: to filmy, co do których Instagram uważa, że Ci się spodobają. Są one wybierane w oparciu o Twoje zainteresowania, zachowania z przeszłości i obliczenia algorytmu.
– Following: to filmy od wszystkich osób, które śledzisz na Instagramie i z którymi wchodziłeś w interakcje.
– Popularne: to filmy, które są obecnie popularne na IGTV i będą głównie klasyfikowane według tej popularności.
Jeśli prowadzisz firmę, jedną z prostych rzeczy, które możesz zrobić dla upewnienia się, że Twoje filmy IGTV mają większą szansę na wybicie się w feedzie nowych i istniejących odbiorców, jest opublikowanie podglądu na kanale.
Instagram pozwala udostępnić minutowy podgląd filmów z IGTV na Twoim kanale, który pomoże zwiększyć zaangażowanie, pokazując je większej liczbie osób. Twoje IGTV jest następnie wyświetlane w kanale i można je wyróżnić małą ikonką IGTV po prawej stronie.
Kiedy Twój podgląd IGTV zyskuje dobre reakcje, to nie tylko skutecznie odsyła odbiorców do oglądania wideo, ale także informuje Instagram, że produkujesz wysokiej jakości filmy IGTV dla swoich odbiorców.
Sprawdź, jak Nike dzieli się inspirującymi historiami, które są warte udostępnienia w serwisie IGTV.
Innym świetnym przykładem filmu IGTV jest ten od H&M z osobami opowiadającymi o trzech najważniejszych rzeczach, które chcesz zabrać ze sobą na festiwal lub wycieczkę. Wideo subtelnie prezentuje produkty H&M bez ich bezpośredniej sprzedaży odbiorcom.
Jak działa algorytm Instagrama dla Instagram Reels?
Reels (Insta Rolki) to najnowszy format treści Instagrama, uruchomiony po to, aby konkurować z takimi platformami jak Tik Tok. Te 15-30 sekundowe klipy są tworzone za pomocą narzędzi do edycji w aplikacji, efektów, audio i timera, które pomagają uczynić wideo bardziej interesującym dla followersów.
Chociaż opcja jest jeszcze zbyt nowa, aby zrozumieć, w jaki sposób algorytm odczytuje zaangażowanie na Reels, ważne jest, aby wiedzieć, że algorytm zawsze faworyzuje konta, które korzystają z nowo wprowadzonych funkcji. Upewnij się zatem, że dodajesz Rolki do listy swoich działań marketingowych na Instagramie.
Za pomocą Rolek ogłaszaj rabaty i wyprzedaże, obejrzyj na najnowsze kolekcje, udostępniaj szybko treści edukacyjne, a nawet twórz zabawne i godne uwagi treści dla odbiorców.
Zobacz, jak kreatywnie Sephora Francja wykorzystała Instagram Reels, aby przyciągnąć uwagę swoich odbiorców – fanów pomadek.
Chociaż nikt nie wie, co algorytm Instagrama będzie dalej oznaczał jako warte promowania, to istotne, aby zbudować mocne podstawy dla swojego konta. Interesujące treści w połączeniu z doskonałą strategią dostarczania mogą sprawić, że Instagram będzie świetnym kanałem marketingowym dla każdej firmy. Przeczytaj więcej o tym, jak stosować Insta w biznesie, korzystając z naszego przewodnika, który wyjaśni Ci wszystko – od wyboru celów biznesowych po rozwój firmy na Instagramie.
Media społecznościowe zawsze dążą do uaktualnienia do czegoś nowego, możesz więc obrać tu trochę miejsca dla siebie, aby znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania i, oczywiście, inspiracje.
Jakie działa algorytm Eksploruj na Instagramie?
Zakładka Eksploruj ma na celu pomóc nam w osiąganiu nowych rzeczy, które mogą nas zainteresować w oparciu o poprzednie interakcje z treściami na stronie. Są to po prostu zalecenia z samej strony i są one różne dla każdego użytkownika.
Podczas budowania algorytmu tego miejsca, ponownie przeprowadza się dwukrokowy proces:
- definiowanie elementów, które są brane pod uwagę jako pierwsze podczas tworzenia rankingu
- informacje o użytkowniku, który wyświetla kartę Eksploruj: co mu się podobało, zapisywane lub komentowane w przeszłości.
Instagram sprawdza, które posty ostatnio Ci się podobały i kto lubi zdjęcia na tym profilu poza Tobą. Wśród tych osób sprawdzają, kogo jeszcze widzą, ponieważ jeśli podobało im się publikowanie profilu X, prawdopodobnie zobaczą inne profile podobne do profilu X. Jeśli jesteś zainteresowany profilem Y, jest duża szansa, że zobaczysz posty z Profilu Y przy następnym otwarciu zakładki Przeglądaj.
Łatwiejsze: Jeśli okażesz zainteresowanie profilem, jest bardzo prawdopodobne, że na podstawie interakcji i zainteresowań innych, którzy podzielili zainteresowanie tym profilem, zobaczysz inne treści tematycznie związane z tym profilem. Jak tylko zdefiniujesz, który temat może Cię zainteresować, zostaną one ponownie ocenione i sklasyfikowane jako historie lub historie informacyjne.
Zakładka Explore podczas dokonywania prognoz uwzględnia 3 rodzaje interakcji:
- Prawdopodobieństwo polubienia posta,
- Prawdopodobieństwo zapisania posta,
- Prawdopodobieństwo udostępnienia posta.
Wśród najważniejszych punktów, które określają pozycję zdjęcia (lub filmu) w rankingu zakładki Odkryj, Mosseri wymienia następujące informacje:
- Informacje o publikacji – popularność posta, kiedy został opublikowany – jak wiele interakcji (komentarze, polubienia, zapisania, udostępnienia) oraz jak szybko zostały uzyskane – czynniki te mają większe znaczenie w Eksploruj niż w Feed i Relacjach,
- Informacja o koncie, które opublikowało ten konkretny post – jak interesujący może być Twój profil dla tego konkretnego odbiorcy (obserwatora) oraz czy wchodził z Tobą już w interakcję,
- Aktywność użytkownika w serwisie – to co lubi w serwisie (polubienia, komentarze, zapisania) oraz jego przeszłe działania (interakcje) w zakładce Eksploruj,
- Historia interakcji z Twoim profilem – ile razy ludzie wchodzi w interakcję z danym profilem w ciągu ostatnich kilku tygodni (jego popularność), co pozwala ocenić atrakcyjność treści profilu.
Konto biznesowe czy osobiste — co jest lepsze dla algorytmu?
Zastanawialiście się nad tym kiedykolwiek? Podobno chodzą pogłoski, że konto biznesowe obcina strasznie zasięgi na Instagramie. Jak się okazuje, konto biznesowe nie ma żadnego wpływu na zmniejszenie się zasięgów. Konto osobiste możesz na spokojnie przekształcić na konto biznesowe bez najmniejszych obaw o zasięgi. Warto sobie dobrze przemyśleć działanie i zastosowanie naszego konta. Plusem posiadania konta biznesowego jest dostęp do statystyk (Instagram Insights) na naszym koncie, których nie zobaczymy, mając konto osobiste. Warto zapamiętać sobie to, że przechodząc z konta biznesowego na osobiste, powoduje to utratę statystyk. Po kolejnym powrocie na konto biznesowe statystyki wracają na nowo. Konta biznesowe i osobiste traktowane są tak samo, bez wyjątku.
Zobacz również: Jak przełączyć na konto biznesowe na Instagramie
PODSUMOWANIE Algorytm Instagrama 2024 - Jak działa algorytm Instagrama?
⇢ Product Manager Instagrama dostarczył nam ogromną bazę wiedzy na temat tego, w jaki sposób możemy zoptymalizować działania naszego profilu, aby poprawić zasięg i widoczność naszych publikacji.
Podsumowując, oto wszystko, co musisz wiedzieć.
Po pierwsze: Profile, których tematykę da się łatwo określić, zdecydowanie łatwiej jest też podpowiadać osobom, które tą tematyką się interesują. Im większy lifestyle uprawiamy w profilu i im bardziej jesteśmy niespójnie w tym, co publikujemy, tym trudniej zdefiniować o czym są nasze treści, a następnie zaproponować materiały osobom, które mogłyby być nimi zainteresowane..
Po drugie: Zaangażowanie naszych odbiorców jest jednym z kluczowych elementów budowania naszego konta – decyduje o tym czy zobaczą nasze posty w swoich Aktualnościach oraz nasi odbiorcy są pierwszym ogniwem podczas budowania popularności treści w oczach samej platformy.
Po trzecie: Aby dostać się do zakładki Eksploruj nasze treści muszą być spójne tematycznie oraz wartościowe (warte polubienia, zapisania oraz udostępniania innym osobom), a przy tym musimy w krótkim czasie uzyskać dużą liczbę interakcji, co da Instagramowi informację o tym, że treść jest popularna i warto promować ją do nowych osób.
Po czwarte: Podczas tworzenia Reels, Instagram stawia na wartość rozrywkową rolki, to znaczy, wyżej ocenia te treści, które są zabawne, wywołują uczucie rozbawienia u odbiorcy. Tu jednak na razie nie musimy się przejmować, przynajmniej na polskim rynku. Reels nadal nie są dla nas dostępne, tak samo jak naklejka muzyki, a wynika to z problemów z prawami autorskimi dotyczącymi audio (na których Reels również się opiera).
To już wszystko w tym artykule, mam nadzieję, że pomoże i rzuci nieco światła na zmiany, które następują w algorytmie Instagrama. Nie bójcie się ryzykować i próbować. Nie na marne mówi się, że kto nie zaryzykuje, ten szampana nie pije! Stosujcie zalecenia, które mają realny wpływ na wasze zasięgi i bądźcie w tym konsekwentni. Ogarnięcie algorytmu Instagrama zależy tylko od Was. Zawalczcie o swoje i cieszcie się poznawaniem, odkrywaniem na nowo Instagrama.
⇢ Najczęściej zadawane pytania odnośnie promocji na Instagramie > Kliknij tutaj
⇢ Produkty Do Promocji Instagrama > Kliknij tutaj
⇢ Ebook Sekrety Instagrama – 475.000 follow w 3 lata > Kliknij tutaj
Sprawdź co mamy dla Ciebie.
Prowadzimy działania przez 19 godzin dziennie wybierając specjalnie dla Ciebie dobraną grupę docelową. Dzięki naszej promocji Instagrama oraz automatyzacji nie stracisz nawet minuty w ciągu dnia, a pierwsze efekty zobaczysz już po kilku godzinach promowania Instagrama. Zdobądź popularność oraz rozwiń swojego Instagrama.
Czy depoint jest dla Ciebie? Jeśli chcesz rozwinąć swoją markę i zacząć zarabiać więcej, to trafiłeś w idealne miejsce! Dzięki promocji Instagrama zdobywamy nowych klientów oraz budujemy profil, a za tym idzie większa rozpoznawalność. Jeśli chcesz uzyskać profesjonalną reklamę na Instagramie – to tylko z nami!
Masz pytania? Chętnie rozwiejemy wszelkie wątpliwości.
Z pewnością Cię zainteresuje:
- 2023 Algorytm Facebooka: Jak Sprawić, By Treści Były WidoczneAlgorytm Facebooka to gorący temat – nie tylko dla specjalistów...
- Instagram Reels w 2023: Kompletny przewodnik po wszystkich pytaniach dotyczących ReelsW miarę ewolucji mediów społecznościowych, Instagram Reels stał się popularną...
- Jak zaplanować posty na Instagramie w 2023 roku: Kompletny przewodnikW dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie czas jest cennym towarem....