Transport

Transport intermodalny: Jakie są najnowsze technologie w kontenerach i wagonach?

Transport Intermodalny Najnowsze Technologie W Kontenerach I Wagonach 1

Transport intermodalny dynamicznie się rozwija, oferując różnorodne technologie usprawniające procesy załadunku i rozładunku towarów. W zależności od specyfiki przewozów oraz dostępnej infrastruktury, firmy transportowe mogą wybierać spośród kilku nowoczesnych systemów transportowych.

System bimodalny – innowacyjne rozwiązanie w transporcie intermodalnym

System bimodalny łączy zalety przewozów drogowych i kolejowych. Polega na wykorzystaniu specjalnie dostosowanych naczep samochodowych, które mogą być łatwo przewożone drogą kolejową dzięki osadzeniu ich na wózkach wagonowych. Takie rozwiązanie znacząco przyczynia się do zwiększenia efektywności logistycznej i zmniejszenia wpływu transportu na środowisko.

Naczepy wykorzystywane w systemie bimodalnym muszą być odpowiednio wzmocnione, aby spełniały wymagania techniczne określone w karcie UIC 597. Wzmocnienie konstrukcji nośnej zapobiega jej uszkodzeniom podczas transportu kolejowego, ale jednocześnie nie powinno prowadzić do nadmiernego wzrostu masy własnej naczepy. Nadmierna masa mogłaby bowiem powodować zwiększony nacisk na osie, co ograniczałoby możliwości transportu drogowego oraz zmniejszało ładowność naczepy.

Podstawowym elementem systemu bimodalnego są specjalne wózki wagonowe. Każdy wózek jest wyposażony w kompletny układ hamulcowy, który zapewnia bezpieczeństwo podczas przewozu koleją. Naczepy bimodalne muszą mieć przelotowy przewód hamulcowy, umożliwiający zasilanie układu hamulcowego wózków wagonowych.

Proces ten minimalizuje potrzebę rozbudowanej infrastruktury terminalowej i umożliwia osiąganie prędkości do 160 km/h przy nacisku osi 180 kN lub do prędkości 120 km/h przy nacisku osi 225 kN.

Ile kosztuje transport intermodalny?

Wycena transportu intermodalnego zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj towaru, odległość, wybór środków transportu oraz liczba przeładunków. Firma DJ Transport oferuje profesjonalną pomoc w zakresie wyceny usług intermodalnych, uwzględniając indywidualne potrzeby klienta. Firma analizuje każdy aspekt transportu, aby zaproponować najbardziej efektywne rozwiązanie pod względem kosztów i czasu realizacji. Jeśli chcesz skorzystać z bezpłatnej wyceny, kliknij poniżej:

WYCENA TRANSPORTU INTERMODALNEGO

System „na barana” – transport naczep na wagonach kieszeniowych

System „na barana” (ang. „piggyback”) polega na przewożeniu naczep samochodowych na specjalnych wagonach kolejowych wyposażonych w kieszenie, w których spoczywają osie naczepy. W tym rozwiązaniu ciągnik siodłowy pozostaje na terminalu, a transport odbywa się wyłącznie dla samej naczepy.

Kluczową cechą tego systemu jest możliwość załadunku naczep za pomocą dźwigów lub suwnic (tzw. reachstackera), co wymaga odpowiedniej infrastruktury. Dzięki temu system „na barana” pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni na wagonach oraz zmniejszenie masy przewożonej koleją, co przekłada się na oszczędności paliwa i redukcję emisji CO₂.

Na stacji docelowej rozładowuje się skład i na tzw. ostatniej mili, naczepy rozwozi się ciągnikami z miejscowym kierowcą. System na barana wymaga użycia odpowiedniej infrastruktury przeładunkowej na terminalu. Terminal Intermodalny Clip w Swarzędzu, realizujący połączenia z Duisburgiem w Niemczech, posiada 8 torów rozładunkowych (w tym 6 pod suwnicą), 3 suwnice RMG, 2 suwnice RTG, sprzęt przeładunkowy: 3 reachstackery o udźwigu 45t, jeden reachstacker 10 tonowy oraz 2 ciągniki terminalowe. Dodatkowo Terminal posiada pierwsze w Polsce 2 stacje Lohr Railway System do poziomego rozładunku 4 naczep jednocześnie. Z kolei według danych UTK, terminal w Rzepinie, realizujący połączenia z Tilburgiem w Holandii, aktualnie legitymuje się 1 reachstackerem „Kalmar”, 11 naczepami podkontenerowymi oraz 1 wózkiem widłowym.

System RoLa – ruchoma droga dla całych pojazdów

System RoLa, znany także jako Rolling Motorway (niem. „Rollende Landstraße” – „tocząca się szosa”), umożliwia przewóz całych pojazdów ciężarowych, w tym zarówno ciągnika, jak i naczepy, na wagonach niskopodwoziowych. Załadunek odbywa się w sposób poziomy – pojazdy wjeżdżają na wagony własnym napędem przez rampę.

Rozwiązanie to jest szczególnie korzystne dla przewoźników, ponieważ kierowcy mogą podróżować wraz z zestawem ciężarowym w specjalnych wagonach pasażerskich. System RoLa jest często stosowany na długich trasach międzynarodowych, zwłaszcza na terenach górskich, gdzie przenosi ruch z zatłoczonych dróg na kolej, zmniejszając korki i wpływ na środowisko.

Modalohr – zautomatyzowany system poziomego załadunku naczep

Modalohr to innowacyjny system transportu intermodalnego, który wykorzystuje specjalne wagony z obrotowymi platformami. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojazd z naczepą może wjechać na wagon, po czym sama naczepa jest obracana i ustawiana równolegle do torów. To pozwala na szybki i wygodny załadunek oraz transport zarówno solówką jak i tandemem bez potrzeby dodatkowego sprzętu do przeładunku.

CargoSpeed – innowacyjna logistyka szybkiego transportu

CargoSpeed to system wykorzystujący wagony z możliwością obrotu, które są wspomagane hydraulicznym mechanizmem obrotowym umieszczonym w specjalnej studzience w torze. Mechanizm ten, w kształcie litery “T”, umożliwia obrót o 36° w lewo oraz o 144° w prawo. Wagony stosowane w tym systemie są przystosowane do przewozu ładunków o masie do 38,5 tony i mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h.

Flexiwaggon – załadunek całych zestawów

Flexiwaggon to innowacyjne rozwiązanie wykorzystujące obrotowy wagon wyposażony w rampę zjazdową. Po zatrzymaniu składu platforma wychyla się, umożliwiając ciężarówce zjazd na utwardzony plac wzdłuż toru. System ten nie wymaga specjalistycznej infrastruktury, jedynie toru bocznicowego lub utwardzonej powierzchni o szerokości 8 metrów i pozwala na przewóz różnych pojazdów, w tym autobusów, z prędkością do 160 km/h.

Transport intermodalny – specjaliści

Firma DJ Transport doskonale rozumie wyzwania związane z organizacją transportu intermodalnego. Dzięki szerokiemu doświadczeniu w branży oraz współpracy z międzynarodowymi przewoźnikami, firma jest w stanie zaplanować każdą fazę transportu z uwzględnieniem specyficznych potrzeb klienta. W zależności od wymagań, DJ Transport organizuje przewozy multimodalne, które obejmują transport drogowy, kolejowy oraz morski, optymalizując czas dostawy i minimalizując koszty transportu. Eksperci chętnie odpowiedzą na Twoje pytania, przygotują indywidualną ofertę i pomogą w organizacji transportu intermodalnego dopasowanego do Twoich potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *