Jak zdobywać dobre współprace na Instagramie? Poradnik dla aspirujących influencerów

Instagram jest wszechstronnym serwisem do dzielenia się swoimi przeżyciami z obserwującymi. Początkowo Instagram miał zapewnić kontakt ze znajomymi, ale szybko okazał się doskonałym narzędziem biznesowym. Dzisiaj jest w pełni ustrukturyzowaną platformą marketingową, która może zapewnić spory dochód. Wystarczy wiedzieć, jak to wszystko działa i umieć się sprzedać.
Początkowo można odnieść wrażenie, że zdobycie bazy obserwujących jest niczym gra losowa w Bizzo Casino Poland lub wynik kuponu bukmacherskiego. Jednak w rzeczywistości jest to składowa wielu czynników, które określają jakość Twojego konta z perspektywy obserwujących, jak i potencjalnych agencji reklamowych.
Zadbaj o szczegóły swojego profilu, aby prezentował odpowiednią jakość
Prezencja konta jest Twoją wizytówką. Musi być schludnie zaprojektowane i dopracowane pod każdym względem, aby każdy wiedział, że ma do czynienia z solidną marką. Zadbaj o takie czynniki, jak:
- Estetyka – poprzez spójność kolorystyczną, wysoką jakość zdjęć i dobrze przemyślane opisy.
- Bio – powinno być jasne i klarowne. Określ, kim jesteś, czym się zajmujesz i dodaj kontakt e-mail dla potencjalnych współprac.
- Wyróżniaj relacje – pokaż, kim naprawdę jesteś, zaprezentuj swoje współprace, opinie obserwujących lub inne tematyczne treści.
- Zadbaj o statystyki – przygotuj profesjonalne zestawienie ze statystykami dla potencjalnych współprac.
Zadbaj o zaangażowaną społeczność obserwujących
Duże znaczenie dla marek ma ogólna jakość społeczności na danym profilu. Na Instagramie można znaleźć wiele kont z setkami tysięcy obserwujących, które są martwe, a interakcja na zdjęciu ogranicza się do zaledwie kilkudziesięciu serduszek i kilku komentarzy. Zdecydowanie lepsze wyniki można wykręcić na znacznie mniejszych profilach.
Żeby zbudować odpowiednio zaangażowaną społeczność, należy:
- Odpowiadać na komentarze oraz wiadomości prywatne i tworzyć relacje na żywo.
- Organizować Q&A, tworzyć ankiety, konkursy i inne wspólne aktywności z odbiorcami.
- Twórz społeczność także poza swoim kontem. Wchodź w relacje z innymi twórcami, komentuj różne treści, twórz konta na innych portalach społecznościowych, budując rozpoznawalność.
Określ swoją niszę
Zastanów się, na czym naprawdę się znasz i wokół czego ma się „kręcić” Twoje konto. Wybierając niszę, zwróć także uwagę na potencjalnych reklamodawców. Niektóre sektory mogą liczyć na większą objętość reklam lub znacznie wyższe pieniądze ze współprac.
Chcesz prezentować styl życia pani domu, a może Twoje życie obraca się wokół ogólnie pojętego fitnessu? Im lepiej sprecyzowana grupa docelowa, tym większe szanse, że zostaniesz zauważony/a przed firmy, które będą chcieć ulokować u Ciebie swoje reklamy. Zdecydowanie lepszy efekt osiągniesz, gdy zgromadzisz 5000 osób zainteresowanych siłownią lub poradami modowymi, niż 50000 absolutnie przypadkowych obserwujących.
Zrób pierwszy krok – zacznij działać samodzielnie
Nie licz na to, że agencje reklamowe będą się do ciebie dobijać. Przygotuj prezentację na temat swojego profilu z wyszczególnionymi statystykami i grupą docelową, a następnie rozsyłaj ją po różnych agencjach oraz platformach influencerskich. Owszem – takie firmy pobierają niemałą prowizję, ale jeśli dostrzegą w tobie potencjał, same zaczną wyszukiwać dla Ciebie współprace, bo im się to po prostu opłaci.
I pamiętaj – nie przesadzaj z formą. Niech Twoja prezentacja będzie jak najłatwiejsza w odbiorze, a nie duża objętościowo.
Na jakie stawki mogą liczyć influencerzy?
Tutaj bywa bardzo różnie, a 10000 zł za jedną wstawkę można na początku odłożyć w sferę marzeń. Na początku możesz liczyć na współprace, z których otrzymasz od 100 do 1000 zł za wstawkę lub serie postów i stories.
Na podstawie warunków rynkowych można określić mniej więcej, jak liczba aktywnych obserwujących przekłada się na osiągane stawki w agencjach reklamowych:
- 1000-5000 obserwujących – do 400 zł za publikację,
- 5000-20000 obserwujących – do 1000 zł za publikację,
- 20000-10000 obserwujących – do 4000 zł za publikację,
- 100000-500000 obserwujących – do 10000 zł za publikację,
- 500000+ obserwujących – do 10000+ zł za publikację.
Oczywiście są to mocno szacunkowe kwoty, a w sektorach takich jak finanse, medycyna czy technologia, stawki mogą być nawet kilkakrotnie wyższe.
Końcowe porady
Jeżeli już otrzymasz współpracę, zawsze pytaj o wytyczne, aby uniknąć wszelkich nieporozumień. Jeżeli pojawi się pole do negocjacji, to śmiało zrób to, ale z wyczuciem. Zawsze bądź elastyczny/a.
Pamiętaj, że to wcale nie jest taka prosta praca, a jedno zdjęcie i wpis powinno być poprzedzone często wieloma godzinami przygotowań, aby ostateczny produkt był rzeczywiście wysokiej jakości. I nie zapominaj, że na Instagramie chodzi o budowanie relacji, więc reklamy powinny być jedynie ułamkiem Twoich publikacji.