Krok po kroku: jak zostać influencerem i zwiększyć swoje dochody?

Nasze cyfrowe życie przeplata się z działaniami w realu i nic dziwnego, że wielu z nas właśnie w sieci poszukuje swojej tożsamości, porady, stara się zarobić na swoje utrzymanie.
Kolorowe magazyny są pełne informacji o tym jak człowiek znikąd stał się znanym influencerem i zarabia krocie. Nic więc dziwnego, że pojawia się coraz więcej influencerów, którzy starają się zaistnieć w sieci i wygenerować dodatkowe dochody lub nawet uczynić z tego główne źródło swojego utrzymania.
Bezsprzecznie w świecie marketingu cyfrowego influencerzy odgrywają olbrzymią rolę, wpływając na decyzje zakupowe i trendy w wielu branżach. Jak więc zostać influencerem i zarabiać krocie, o tym poniżej.
Bo jak powiedział Marcin Prokop, dziennikarz i prezenter telewizyjny: „Media społecznościowe dają głos każdemu. To, co z nim zrobisz, świadczy o tobie jako influencerze.”
Wybierz swoją niszę i grupę docelową
Pierwszym krokiem rozpoczęcia swojej przygody influencera zawsze musi być wybór niszy i grupy docelowej. Zastanów się jakie treści chcesz przekazywać i do kogo chcesz je adresować. Wybierz temat, który jest ci dobrze znany, w którym potrafisz przekazać ciekawe informacje, tak aby zainteresować twoich czytelników i zdobyć wiernych obserwatorów.
Popularnymi niszami wybieranymi przez influencerów są na przykład:
- lifestyle
- beauty
- fitness
- finanse osobiste
- gry online
Popularne nisze to też duża konkurencja. Dlatego nie zawsze wyżej wymienione tematy zapewnią ci sukces. Wybierać musisz pod kątem swojej wiedzy, swoich umiejętności i misji, którą spełniasz, przekazując wartościowe informacje. Nie bój się tematów niszowych. Niejednokrotnie odbiorcy poszukują takich tematów, a gdy już trafią na influencera przekazującego wartościowe informacje, pozostają jego wiernymi fanami.
Weźmy na przykład temat prezentujący kasyna online. Kasyna przyciągają wiernych fanów i graczy, którzy, żeby wygrać, chętnie zgłębiają tajniki gry i sposoby na osiągnięcie celu.
A gdy połączysz tę niszę z kwestiami finansowymi i na przykład zajmiesz się tym jak dokonywać płatności, może to okazać się strzałem w dziesiątkę: na przykład kasyna akceptujące PayPal to temat mniej znany niż formy płatności bardziej rozpowszechnione na terenie Polski i jak Blik czy przelew bankowy. A przecież system PayPal to forma, choć mniej rozpowszechniona w Polsce, to jednak w świecie działająca od lat.
Jednak niezależnie od wyboru tematu twojego bloga zawsze musisz dbać o:
- Rzetelnie przekazywane informacje.
- Ciekawe wartościowe treści wnoszące coś nowego, mogące edukować, inspirować czy nawet bawić.
- Znajomość grupy docelowej — to klucz do tworzenia treści, jakich grupa ta oczekuje.
- Zaangażowanie i dobre relacje z obserwatorami, czyli odpowiadanie na pytania komentarze.
- Systematyczność – równie ważna jak rzetelność i ciekawe treści. Czytelnicy wrócą do ciebie, jeśli co chwilę podsuniesz im nowe, intrygujące treści.

Jak tworzyć wartościowe i angażujące treści?
Początkujący influencerzy zwykle borykają się z wymyśleniem treści, które umieścić na swoim blogu. Łatwo napisać: “twórz atrakcyjne treści”, ale jak zrobić, żeby one były rzeczywiście atrakcyjne? Otóż obok własnego umysłu i własnej wiedzy wykorzystuj dostępny narzędzia.
Warto, przy braku pomysłu zapytać AI o treści, które obecnie są na topie w twojej niszy. Pamiętaj jednak, że AI podsunie ci treści najbardziej powszechne, to twoją rolą będzie wybranie z nich autentycznie ciekawych tematów. Bądź uważnym obserwatorem, temat może pojawić się wszędzie: na parkingu, w sklepie, w pracy, podczas oglądania filmu, etc.
Do tworzenia wpisów użyj na przykład Chat GPT, Canvy do utworzenia grafiki, a InShota do edycji wideo. W tworzeniu treści stosuj różne techniki, dobrze sprawdzają się wszelkiego rodzaju:
- Poradniki.
- Ciekawostki.
- Opowieści z humorem.
- Tematy topowe.
Równie potężnym narzędziem jest chętnie wybierany przez influencerów, jak i marketingowców storytelling. To opowieść budująca emocjonalną więź z odbiorcami zwiększająca zaangażowanie i sprawiająca, że stajesz się autentyczny w swojej opowieści.
Pamiętaj jednak, że autentyczność jest najwyżej ceniona. Odbiorcy nagrodzą cię wysoką oglądalnością twoich postów i jeśli pokażesz, że jest to twoja prawdziwa osobowość, a nie wyreżyserowany wizerunek.
Podkreśla tę tezę również Magda Gessler, restauratorka i osobowość medialna mówiąca: „Bycie influencerem to sztuka budowania zaufania w świecie, w którym wszystko może być wyreżyserowane.”
Buduj społeczność
Silna społeczność twojego bloga to cel, który zagwarantuje ci przewagę. Aby osiągnąć dużą liczbę aktywnych obserwatorów, daj im na szansę na zaistnienie i “współtworzenie” twojego bloga. Staraj się aktywizować swoich odbiorców, oddawaj im głos, realizuj transmisje na żywo, pozwalaj na zadawanie pytań, twórz ankiety organizuj Q&A.
Stworzenie przestrzeni do rozmowy aktywizuje twoich obserwatorów i czyni z nich aktywnych uczestników, a to gwarantuje ich dobre samopoczucie i chęć dalszego śledzenia twoich wpisów.
Influencerzy, którzy dbają o swoich odbiorców i doceniają siłę społeczności, nawet w niszach takich jak gaming, parenting czy slow life mają niezwykle oddane grono fanów.
Zarabiaj jako influencer
Gdy już osiągniesz sukces jako influencer z dużą ilością obserwatorów i aktywnym blogiem, na którym wiele się dzieje, spróbuj, aby twój blog zaczął ci przynosić pieniądze.
Influencerzy mogą zarabiać na kilka sposobów:
- Współpraca z markami.
- Udział w kampaniach reklamowych.
- Prowadzenie programów afiliacyjnych.
- Wprowadzenie płatnych subskrypcji.
- Sprzedaż produktów.
Jako influencer możesz sam poszukiwać marek, które chciałby z tobą współpracować, ale często zdarza się również tak, że marki widząc zaangażowaną społeczność jakiegoś bloga, który tematycznie odpowiada ich branży, zgłaszają się same do blogera, proponując współpracę.
Pamiętaj, że współpracując z markami, musisz oznaczać treści sponsorowane i linki afiliacyjne.

Mierz wyniki i rozwijaj się
Jako influencer musisz poznać również narzędzia do obróbki materiałów i mierzenia swoich wyników i zasięgów. Wśród popularnych narzędzi znajdują się:
- Canva — wspomniane wcześniej narzędzie do tworzenia grafiki, stories, i szybkiego projektowania treści graficznych.
- InShot — pomocne narzędzie przy przycinaniu edytowaniu filmów i reelsów na telefonie. Łatwe dodawanie muzyki, efektów, napisów.
- ChatGPT — stanowi pomoc przy tworzeniu opisów, postów scenariuszy do filmów, pozwala na dostarczenie pomysłów na treści.
- Later — pozwala na planowanie i automatyczne publikowanie postów na Instagramie, TikToku, Facebooku i innych platformach. Możesz tu również analizować wyniki.
- Google Analytics — to potężne, ale bardzo przydatne narzędzie pozwalające analizować ruch na stronie, zachowanie użytkowników i źródła, z którego przychodzą.
Jak widać, stanie się influencerem, to proces, który nie dzieje się z dnia na dzień. Wymaga on konsekwencji, autentyczności, strategii i ciężkiej pracy.
Prawdą jest również to, co powiedziała projektantka mody i bizneswoman Joanna Przetakiewicz: „Influencer to nie zawód. To odpowiedzialność.”